Friday, August 21, 2009

SELAMAT BERPUASA happy bersungkei !

Kedak orang lain juak, aku mauk sihat sejahtera selalu. Tapi aku pun kedak orang lain juak lah sebab aku pun sakit juak walaupun sentiasa berharap sihat. Faham sik apa kerepak ku tok??

~LoL

OK lah...post ariya aku madah ku sakit, kali lah virus H1N1 yang ringan, nama pun kerja ngan public kan? Pakey la mask ka, cuci tangan ribu-ribu rina kali ka, tetap juak kenak tempias sakit nya. Nang imposssipazel lah sik kenak. Sakit bebenar la aku sik la sakit bulak nak; makan sik lalu, masak la apa pun memang sik rasa nyaman. Tido sik puas-puas sampey sakit badan ne ndak alah gurin ajak-ajak. Sakit palak iboh jak lah, nang berpapan-papan panadol makan ku, asa berdenyut2. Muscle nang sakit semua, sikboh jak ngarap la orang sakit mok nulong molah keja rumah. Nasib la aku setakat batuk ajak sikda sore throat ngan asma. Mun ndak kenak kuarantin la aku tek nak? Berblogging dalam wad. Hari tok..aku rasa sihat dikit. Sik la merinsak rasa, ubat pun dah habis cuma tinggal tunggu antibodi semulajadi badan bekerja sendiri. Ingus agik ada, sora agik sik sama, tapi badan nang ada sihat rasanya. Orang madah mun dah sakit sikkan sakit agik musim ya, bena kah?

Bah tok bukan la kes nya. Adapun kisah betul mok ku usha tok adalah bersempena bulan posa yang setat esok. SELAMAT BERPUASA kepada kawan-kawan yang berposa, kepada yang sik berposa selamat mentekedarah bazaar ramadhan. Haruslah kita ngangkut segala-gala juadah yang dijual di tamu nun kelak. Musim posa tok nang pelik-pelik barang makan yang timbul. Nama-nama makanan nang aku bebal; aku beli sama ada sebab nya pelik, nampak nyaman or simply kacak. hahaha.... Beli kak ya sik makan, hidang pakey kenyang mata jak. Paling bagus mun ku beli kak ya makan sambil jalan di tamu'. Tapi sik sopan nak makan berdiri, marah cikgu Rahmat ngan aku, kenak lekok palak gik kedak dolok. Pokoknya nang bulan posa tok bulan aku membazir lah. Beli-beli-beli-sik-makan-habis-masuk-peti ais-keras-buang-beli baru! Budus sik? Nang siktauk bersyukur ada kemampuan makan sampey berbazir segala.

Tapi susah sebenarnya mauk mengawal nafsu berbelanja di tamu. Selagi ada duit pecah
(hehe ne sik pecah sengaja mbak RM50) selagi ya la angkut plastik hitam, biru, putih, merah nak kerek-kerek ya. So last year mpun bulan posa aku belajar nahan dirik so aku share ngan takorang yang sik posa tapi rajin mentekedarah bazaar ramadhan. Orang nak posa sik dapat la mok ikut kelas mak tok ho? Unless la kitakorang sanggup berbuka selamba katak di tamu jak. Tapi mun mauk beli pakey makan sefamily paksa la tapau kan..so sik terpakey la tips aku tok.

Tips tok bagi yang agik single, isik rongan kedirik la, atau kitakorang keja shift nak suka ngelayor dekat-dekat masa mok sungkei. Ngegeh kan? Sik posa mauk juak sungkei bagai.

1. Ngembak sikit duit. Paling banyak pun RM15. Paling bagus RM 10 jak sorang.

2. Pertama beli aik, minum kan. RM1 @ RM2

3. Ngagak buntut manok, beli dan makan terus secucuk. Ya alas perut namanya. RM2

4. Bila perut dah ada isik aik, ada buntut manok, kurang lahapnya.. Terus la beli desert kuih ka buah ka, sak selera makan tergendala sekejap. Perut kita tok perlu masa hantar isyarat slow ke otak madah tahap sebenar 'kelaparan' rongan kita. RM1

5. Ilek la bejalan survey tamu sambil nanga mpuan/laki kacak, perasan kacak atau sik kacak lalu sementara nunggu perut ngeluar isyarat. 5 minit kedak ya. Nah.. kurang sebenarnya serakah kita kak ya. So dengan baki kira-kira RM 10 @ RM5 ya, beli la sigek main course seperti nasik beriyani ka laksa ka apa-apa la yang ingin tek untuk kitakorang makan di opis atau di rumah
(single tek nak..). Makan dan minum dengan aik kosong jak, tek dah minum manis.

Tada!!!! Jimat sik? Aku last year limit RM10 jak pakey ku sorang, keja malam selalunya la. Tapi sik boleh la berbajet mun mauk mbak pulang nak? Sik cukup pakey mak-bapak mentua, laki dan ipar duai kita.


So, untuk yang single, cukup-cukup la RM10 ya OK? Jaga makan, jaga bajet dan jaga kesihatan. Dalam seminggu 3 kali ngabas tamu boleh la,,jangan jak hari-hari nak? Dah! Baruk jak sihat, alu la...hehe..

Selamat Berpuasa!!! Biar posa setengah hari, jangan posa setengah hati! Yang bercinta (Pak Dukun..) jangan sampey lupak kitakorang ya posa... Jaga tingkah laku ya! Untuk yang jauh di sebelah benua (YB Oon) jangan sedih, kira positive side lah penah merasa beposa dan raya di tanah orang. Kepada divarina-divarina pula, kurangkan lazer, sebelum nganok orang mintak maaf dolok. OK la..babai...


XoXo



3 comments:

Anonymous said...

setuju ehh..mcm kmk mun meli boh jak mun dapat sepasar satok ya di anggkut nindak lalu biru mata hitamku bukan makei contact lense freshkon okeyyyy...tapi mun RM10 cukup..nang cukup tapi nyawa gik cungap2 mcm ikan emas nak nambah koleksi makanan lagik...yalah kelak ngekot ajaran RM10 ya..mun menjadi raya tok nang banyak budget lah..Raya lagik cerita kita tok!

joynstar said...

hahha...asa ngak-ngak makan banyak2.

tkk(tetak kuat-kuat)

dukunlintahplk said...

aihh apai dukun bercinta kah??.. heheh