Saturday, August 8, 2009

-adeh-aku, BI, BM dan BMS

Meggimee asked me during our usual YM chit-chat why don't I blog in Malay? BM fail kah? Hello....first of all, BM SPM aku A1 kau.. Bukan apa, asal aku blogging in BM/BMS jak aku rasa memang aku akan switch to bitchy-poretzy-mode. Menyakitkan hati orang jak. Huh..

Ok lah.. My tribute to my third tongue language., or fourth? I'm not sure. But far from writting in standard sekolah BM, why not I write in BMS
(bahasa melayu sarawak) stail aku mpun. Ada BM yang difaham orang Malaya, ada BMS yang kita-kita Sarawak jak tauk, ada BI juak, ne boleh tinggal bahasa muyang aku ya koh.. Hahaha. Perasan orangputih. Pedulik ku. Belog aku, sukati ku mpun. Kali juak lah ninek muyang ku dolok ada berskandal kedak Memey-Norman-Abby ngan dak Brookes. Ahak..adoieh... Kenak sumpah aku ngan ninek muyang ku kelak eih..

Ntah? So to show that I'm really a true Sarawakian, the true epitome of unity. Malaysia masih kureng ke-epitoman-nya yang selalunya hanya bersandarkan diversity kaum di Semenanjung Malaysia. Kalau masa ucapan YB2 mesti they say '
Malaysia ni harmoni, buktinya kita hidup aman dan harmoni, tak kira Melayu, Cina dan India'. Kan? So aku ada kecik hati dikit mauk amik Malaysia as a model to true meaning of unity.

Kita di Sarawak pula ada kira-kira 30 pecahan etnik to begin with. Belum kira masjid sebelah gereja, topekong bengarey jak sitok sia. Kita masuk rumah panjang dak Iban sik kira apa agama terimak ajak lah sambutan
'miring' daknya. Ada kita kisah? Sikda.. Kubur Cina sebelah kubur Kristian, seberang jalan kubur Islam. Apakah... Hidup mahu racist, mati tahu pulak berjiran. Tapi kita Sarawak tok nang model lah, imagine jak cina Sarikei ya boleh tutur Iban selamba katak.

Eh..ngeraco rah lain, maka tek klakar pasal BM dan BMS. Ok lah. Asal cerita bahasa budaya bangsa. Aku masa belajar sikda gilak begaul ngan nemiak melayu koh.. Sinun ngan sitok pun sik betul disebutku, I didn't really know the difference! Kawan-kawan aku banyak cina. So auto-pilot jak mulut ku speaking bahasa Harry Potter. Time ya dolok nang aku femes lah, kamus bergerak. Nang kamus Oxford carik terburei ya kebanggaan aku sebab Mr. Manon
(tribute benar tok, ya bukan pseudo nya, nang nama benar) madah kamus carik retinya fully utilised. Nang aku baca kamus ya, my favourite reading material. Di rumah aku pun sama, bapak aku klakar bahasa penjajah (tok kata politikus dan aktivis BM negara lah..matilah...) ngan aku. Mak aku sik lah, nya ya pandey tapi sikmok nunjuk ngan orang bahawasa nya pandey klakar orangputih. So sik salah ku madah first tongue aku English. Ehehheh... Why? Sebab aku rasa mun aku diberik exam bahasa native aku ngan BI kali aku ace agik test BI. Adeh....paduhal...

BMS pulak hanya mula dikuasai mula aku masuk keja, bila aku harus bergaul ngan sidak warna-warni Sarawak tok. Mula-mula ya kekok juak, even sampey kinek tok mun dimbak besusei BMS ada-ada jak aku sik paham maka pause lah conversation tek nanyak apa reti words nak diguna nya tek. Ehehehe... Bahasa-bahasa klasik BMS nang aku sik berapa reti koh... Standard BMS pasar jak aku. BM standard sikboh tanyak lah, time aku di Malaya dolok nang orang sik tauk aku Sarawakian koh.. Siap klakar
'ade lah tu..' kedak orang KL gitu. Aku tok mun klakar nang sikda slang. Boleh switch to per-said language mode. Mun jawab telefon nang bunyi malaya lah. Hands down. Suka! Muji dirik..harus..

Bah.. Tok lah entry pertama aku dalam BM/BI/BMS. Kak tok aku akan cuba rajinkan diri menulis bahasa yang aku sik pass tok. Sak jak orang sik reti baca. Ahahaha... Ok lah. Tata...

XoXo








4 comments:

oon said...

bah bah pa gik nong, teruskan ngerepak lam BMS k

joynstar said...

oon! kitak kah ya? oh tidak!!!!!

bedarah idung ku oon!

Merissa K. said...

hee. love your culture, love your language,so they say?

sik mok add sigek language gik ka? pasya blh blaja klaka cantonese or mandarin ka.. hehheh. baruk racial harmony ba.. :)

joynstar said...

Merissa...

Sikboh dolok eh...gine kah mauk naip tulis cina oh...

Jap lok, agik tusyen ngan David Arumugam bahasa papadam lok. Adeeiihhh....