Tuesday, January 5, 2010

Bodoh Sombong ~ gambong kau ya!

aku rasa sangat teruja dan bersemangat hari ini. [wakkakaka]

ok, oleh kerana aku rasa bersemangat hari ini aku mok merapu hal yang berat dan kritikal. aku dahulukan ucapan aku dengan mintak mahap banyak-banyak, bak kata title entry ini, baca dengan hati terbuka.

tajuk kita hari tuk : PENGGUNAAN ALLAH OLEH HERALD'S TRIBUNE(HT)

mari duduk dan mulakan diskusi dengan terma 'ALLAH'. Allah ialah bahasa arab yang membawa maksud Tuhan, digunakan secara total oleh para muslim sedunia dan se'fragment' umat kristian di dunia. di Indonesia perkataan Allah digunakan oleh kedua-dua agama dengan beza cara penyebutan di mana umat kristian menyebutnya sebagai 'alah' manakala umat islam pula berbunyi 'olloh' [maafkan ejaan yang penting di sini bunyi nya].

asal isu penggunaan kalimah Allah di Malaysia timbul apabila permit percetakan suratkhabar mingguan HT dibatalkan kerana penggunaan kalimah Allah tidak dibenarkan untuk agama selain islam. dan kini para ekstremist yang mendakwa diri mereka berjuang untuk menegakkan kesucian kalimah Allah bermati-matian setiap hari mencari publisiti masuk tv hari-hari dengan konfiden berhujah menyebut fakta-fakta berkenaan Jesus.

aku tak puas hati kalau orang yang bodoh berlagak pandai @ bodoh sombong macam mereka muncul di tv. ok fine kalau HT tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya tapi keep your arguments factual and right. jangan messy-messy kan hujah dengan emosi yang melulu. muka kau bukannya nampak mulia sangat pun, macam orang berbini 4 tak cukup makan ada la. bukan apa, kalau pasal penggunaan kalimah Allah kau sampai nak menghina agama lain itu menunjukkan kau tu pun tak mulia sangat.

one more thing, tengok Indonesia, penggunaan kalimah Allah dilihat dari sudut bahasa sahaja, pengertian atau 'mahfumnya' tetap berbeza. STILL indonesia is the largest islamic nation in the world, and i RESPECT that. krismas lepas aku ada tengok program satelite tv, bapak SUSILO boleh attend gathering peringkat nasional dan beri salam 'shallom' dan kemudian 'assalamualaikum', no big deal. kalau di Malaysia aku tengok sampai hari ini NAJIB dan timbalan tak berbunyi, nampak sangat takut buat pendirian sendiri. program tv kalau anuar zain nyanyi lagu krismas terus dilabel murtad wtf. stacy boleh la pulak disuruh nyanyi lagu raya pakai baju kurung lagi.

and...apa pulak jadi di negara arab sendiri, kauorang jangan pok sangat sampai tak tau di sana pun ada ramai komuniti kristian, bukankah logik kata aku kalau mereka sama saja penggunaan kalimah Allah dalam bahasa arab yakni bahasa ibunda,bapaknda mereka sendiri? tak cukup sifat sungguh argument yang mengatakan kalimah Allah spesifik untuk agama islam sahaja. hanya orang berpemikiran cetek dan nyanyuk[yes ******** that goes to you] sahaja boleh mengeluarkan statement shallow begitu.

melayu malaysia[now, exclude yourself if not included thank you] memang sengal bab-bab hak dan 'eksklusiviti' akibat terlalu dimanjakan dengan subsidi dan perlembagaan which i don't want to comment further 'takut' masuk ISA akibat 'kebebasan bersuara'. hanya di Malaysia orang melayu mesti muslim. hanya di Malaysia kalimah Allah wajib untuk islam sahaja. hanya di Malaysia 'assalamualaikum' hanya boleh dijawab umat islam sahaja. tak cukup khasiat sungguh. kononnya negara islamic yang liberal, tapi hampeh. dan sekarang keputusan mahkamah dah meluluskan penggunaan kalimah Allah oleh HT tapi bakal dibawa ke tribunal rayuan pulak...

HT bukannya hengen sangat dengan penggunaan kalimah Allah tapi kalau permit itu dibatalkan maknanya semua kitab injil di Malaysia terpaksa dihapuskan dan dicetak semula kerana kebanyakannya dicetak di Indonesia dan kalimah Allah, rasul dan nabi memang banyak digunakan sejak dahulu lagi. sebut pasal rasul dan nabi, itu pun mahu di'eksklusifkan juga?

aku ada ramai kawan islam, convert pun ramai, so tidak ada soal menghina Allah orang islam kalau kristian menggunakan perkataan yang sama merujuk kepada Allah mereka sendiri. bahasa hanya medium sahaja, in general we refer Allah as GOD in English. macam mana kalau di barat kalau muslim di sana dilarang menyebut Allah as GOD? aku rasa para ekstremis akan bom Vatican the very day kot. bangang tak?

aku tak ada tujuan lain selain meluahkan kiub sengal dalam kepala hotak aku ni. korang nak komen pun boleh, no komen pun aku tak kesah. tapi awal-awal lah aku mintak mahap dengan kawan-kawan muslim aku sekali lagi, aku cuma geram dengan mamat dahi hitam malam tadi yang keluar tv mencarut pasal Jesus. for his fuckin ass information, we don't call Jesus Allah. Jesus is Jesus and GOD is a different entity. it's GOD + JESUS + HOLY SPIRIT =TRINITY[3 ENTITY] . cakap tu biar melambangkan intelek yang bagus, bukan omongan kosong yang obviously had no substance.


sekian, shallom. peace to all of you.

2 comments:

Anonymous said...

cant be more agree with you lady. I think, sidaknya semua overeacting with the term. Rilek la,sidak gereja di Sarawak esp by the Iban & Org Ulu Churches dah lamak makei bibles guna term Allah, sik ada pun org Islam di Sarawak jadi sesat. As long kita tauk Tuhan ne kita sembah.
Org melaya, biasa la.. pardon my language. they are fucking over.

joynstar said...

too bad the church attact made me think some of our friends here actually are not so accepting. its ok bro, HE knows