Wednesday, October 21, 2009

JAGA TAKORANG!!!

Ada sik takorang terkenak penyakit berwabak nama Facebook? Dalam ya ada Farm Ville, Farm Town, apa Ville apa Town segala. Aku sik sakit koh...coma...



Aritok aku sik ngembak broadband turun keja. Alu la aku pinyam internet/laptop Ashley tek kedong nya keluar berdating ngan chan nya. Alu lah aku dipesan nyaga Cafe' World nya tek... Aku sikda Facebook alu pandey main game ya koh. Masak dak kebab nya, stew nya, tikka massala la apa la. Kira berdedikasi juak la aku sebagai 'stand-in' chef nya tek, harus sebab nya nombor dua dalam ranking players ya. Yarabbbi...nasib la aku sikda Facebook, mun ada alu sik terjaga anak ngan laki leka berkebun dan berniaga.

Kenak kitakorang harus ada Facebook, Twitter, Friendster(aku ada tapi lamak bena sik ngabas), Tagged, High5 dan apa-apa aje yang ada terhidang. Bagi aku mun mauk juak join harus tauk jaga dirik oh.. Kawan mekorang marek baruk jak ditepon gerex oversea(konon) mintak nulong bayar charge ngembak extra cash ke Kastam. Yala jangan bahalol bin tolol merik nombor tepon ke orang yang sik dikelala kita. Crita tek gitok;

kawan mekorang nama Jericho(awww) dalam Tagged ada berkawan ngan laki Canada nama *toot* ntah aku sik ingat, let's name him Alo. lamak-lamak bertenet tek alu la si Alo tek madah mok datang Malaysia. si Jericho tek pun berik la handphone number nya ke Alo dengan harapan akan bertemu sik lamak gik. si Alo tok ada madah nya akan mbak duit untuk bukak sigek enterprise sitok and Jericho bakal jadi manager nya. berbunga riang la si Jericho tek nunggu, sehingga la marek Alo telipon madah ngan Jericho nya dah sampai KLIA and kenak tahan Kastam sebab nya mbak terlalu banyak cash. so pendek cerita Kastam suruh nya bayar fee sebab mbak too much cash. tok nang bulak la sebab Kastam sik mencukei duit walau bergala ne dimbak kita dari oversea. nasib la Jericho tek sik lembut ati mayar bank-in duit ke akaun laki ya tek.

so aku dengan segala siviknya mencarik kebenaran giney kah prosedur nya mun mbak duit banyak dan berurusan ngan Kastam seperti berikut;

ECM13-Import & Eksport Ringgit Dan Matawang Asing Oleh Pengembara Pemastautin/Bukan Pemastautin berkuatkuasa 01 Mac 2006

- wang kertas RM tidak melebihi RM1,000 untuk setiap individu
- wang kertas asing termasuk cek kembara TIADA HAD

- perlu meminta kebenaran terlebih dahulu jika
a) membawa KELUAR wang kertas asing dan cek kembara melebihi USD10,000
b) membawa MASUK dan KELUAR wang kertas RM melebihi RM1,000

bagaimana?
- tulis dan fax surat permohonan ke Bank Negara menyatakan nama, tarikh perjalanan, tujuan perjalanan, nombor passport dan jumlah wang yang hendah dibawa


INGAT!!!
- Kastam tidak mengenakan bayaran duti untuk wang tunai anda (waima seguni pun)
- Kastam TIDAK menerima bayaran apa-apa cukai secara 'bank-in' ke pihak ketiga, that is SCAM!!!


So now kitakorang tauk dah, iboh madah mami sik madah... Lelah ku mencarik fakta kes pakey kitak urang.

Ingat oh.. Iboh sebarang merik nombor tepon ngan urang. Nombor akaun, walau nya madah nya mauk berik duit pecoma ke kitakorang. Untung... ne da orang murah hati gik di dunia tok.


Bah...jaga diri,hiasi peribadi (apakah...)


Buhbye bebeh...



No comments: